Press

Kursen Geografi 1, individuellt val åk 3 på Rudbeckianska gymnasiet läsåret 14/15
Vi arbetade med Minecraft för att bygga en kopia av vår skola. VLT rapporterade om detta.
Nedan hittar ni info om detta.

Artikeln i tidningen:

Pressmeddelandet som vi skickade ut (med tillhörande bilder):


Pressmeddelande: Minecraft i Geografin på Rudbeckianska

På Rudbeckianska gymnasiet i Västerås har det populära dataspelet Minecraft gjort sitt intåg på geografilektionerna. Istället för att använda konventionella kartprogram har eleverna fått försöka bygga sin egen gymnasieskola i en datorspelsmiljö. Det svenskutvecklade succéprogrammet är som ett slags Lego i datorform och har blivit mycket populärt för att bygga och utforska egenskapade digitala världar.

- Jag är själv en datanörd och har varit lite frustrerad över kontrasten mellan den rikedom av kartografi som finns i vår vardag via tex våra mobiltelefoner och hur krångligt det stundtals är att arbeta med traditionella kartprogram med eleverna , säger Mikael Jonsson, geografilärare på Rudbeckianska gymnasiet.

- De vanliga proffsprogrammen tar ofta tid att lära sig och eleverna har inledningsvis svårt att relatera till dem. Minecraft löser elegant båda dessa problem. Programmet kommer i en skolversion och eleverna kan på ett helt annat sätt intuitivt utforska och få aha-upplevelser i programmet än i vanlig undervisning.

- Med min grupp av geografielever har vi haft diskussioner kring skala, kartskapande och kartografi i tre dimensioner som jag aldrig skulle fått om vi suttit med en kartbok eller med traditionella programvaror. Det finns massor att utveckla men med den här starten är det givet att det blir mera Minecraft nästa år också.

Mikael Jonsson, geografilärare Rudbeckianska gymnasiet


Se exempel på jämförande bilder nedan:





---------
Som en Kick-off för våra treor hösten 2012 så körde jag ett projekt där de fick använda sajten Crowdmap för att kartlägga skadegörelse och otrygghet i Västerås centrum och sedan ge det till ansvarig politiker.
Vi gick ut med ett pressmeddelande innan och fick en god respons på vårt initiativ. Vi vill tacka P4 Västmanland, SVT Västmanlandsnytt, TV4 Västerås och VLT för att de ville spela rollen av "media" vilket gjorde övningen mer realistisk och en nyttig erfarenhet för eleverna.
P4:s reportage finner ni här.
















TV4:s reportage fanns 1:10 in i kvällssändningen här men är tyvärr borttaget.


SVT:s reportage finner ni här.























Tekniska nämndens ordförande, Carin Lidman, bloggat om 
mötet här.

(VLT:s reportage var med i VLT den 22 aug 2012 på sidan 5)

(Västerås Stad hade en egen sida om projektet här.)


Internationell profil på Rudbeckianska gör en insats för ett renare och tryggare centrum
På samhällsprogrammets internationella profil på Rudbeckianska gymnasiet arbetar man bland annat med globalisering, rättvisefrågor och hållbar utveckling och som en del av detta kommer årets introduktionsdag att vara lite annorlunda. Från USA hämtas tankar kring ”service learning” där utbildningen kombineras med att göra något för samhället man lever i.
Klassen kommer att dokumentera Västerås centrums klotter, förstörelse och otrygga zoner, och föreslå förbättringar. Allt kommer att dokumenteras med Ushahidi, en plattform som använts som demokrativerktyg för medborgarjournalistik vid bl.a valen i Kenya. Resultatet kommer finnas öppet för allmänheten via webbsidan Städa Vår Stad.
Resultatet kommer att överlämnas till Tekniska nämndens ordförande Carin Lidman på nämndens möte tisdag eftermiddag (den 21 augusti) under allmänhetens frågestund kl 13.30.
Kontaktuppgifter: Mikael Jonsson på mikael.jonsson@skola.vasteras.se /070-7303421
Pressmeddelandet hittar du också på:
Webbsajten finns på:
Information om internationell profil finns på
Mer om Ushahidi och ”snabbversionen” Crowdmap:

----------

Kursen Geografi 1, SP10D, på Rudbeckianska gymnasiet VT11
Bloggar var ganska nytt fortfarande och vi använde dem för att utbyta information och recensera varandra, lite grand som ett forum.

(2011-04-08)
VLT-artikel
Finns endast som pappersartikel, men här är ett foto av artikeln:






































(2011-04-06)
Media från P4-inslaget
(2011-04-04)
Pressmeddelandet som vi skickade ut (med tillhörande bilder):


Pressmeddelande: Gymnasieklass på Rudbeckianska gymnasiet lär sig geografi via bloggar och bärbara datorer
Klass SP10D på Rudbeckianska gymnasiet har genom satsningen på bärbara datorer i kombination med ny pedagogik fått chansen att pröva på nya sätt att lära sig geografi.
Istället för vanliga föreläsningar och prov har de istället bloggat sig igenom läroboken och debatterar nu för fullt i kommentarsfälten på bloggen. Att kunna ta del av och delta i debatten på den så kallade ”bloggosfären” är en färdighet som krävs i det framtida kunskapssamhället.
”Jag upplever att jobba via en blogg är väldigt lärorikt. Vi elever lär oss mycket av varandra eftersom vi läser och kommenterar våra kamraters inlägg, vi lär oss även att använda bloggar och eftersom det är något väldigt aktuellt i dagens samhälle tycker jag att det är bra att vi lär oss det i skolan.”, säger Alida Eriksson.


” Jag tycker att det är väldigt bra att skriva anonymt, för då tror jag att betygen sätts så rättvist som möjligt. Jag tycker också att det är ett väldigt bra sätt för att få igång debatt och diskussion i klassen.” säger Sofia De Waal


”Klassen har verkligen tagit sig an det här arbetssättet. Vuxna idag tror kanske att alla unga kan allt det här med sociala medier, men så är det inte, det är en färdighetsutveckling vi på skolan måste delta i tillsammans med våra elever.” – Mikael Jonsson, gymnasielärare.


Momentet är en del i kursen Geografi A och pågår under fem veckor i mars-april, och klassen SP10D är en del av den internationella profilen på Rudbeckianska gymnasiet.”GEO i bloggform” är ett pilotprojekt på Rubeckianska i syfte att utveckla arbetssätt kopplade till ny teknik och nya medier. Förutom att lära sig blogga arbetar man även med anonymisering för att hitta nya vägar till rättvis bedömning.

Bloggen ”GEO i bloggform”: http://rgsp10d.blogspot.com/
För mer information och elevkontakt:
Lärare, Mikael Jonsson, mobil: 070-730 34 21, email: mikael.jonsson@skola.vasteras.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar